Förtroendesignaler (E-A-T)

5 lampor varav en tänd för att visa på förtroendesignaler

Akronymen E-A-T står för Expertise, Authoritativeness och Trustworthiness. Detta är en allt större faktor i Googles algoritm. Den blev först introducerad 2014 och blev en snackis igen kring 2018 när Search Quality Guidelines släpptes. Även nu i  core uppdateringen september 2019 där bland annat QRG uppdaterades nämns E-A-T över 130 gånger. 

Google släppte i September 2019 en Quailty Raters Guidelines (QRG) till deras ungefär 16000 kvalitetssäkrare. Dokumentet var på 167 sidor med riktlinjer och information till hur man ska kvalitetssäkra innehåll. Dessa kvalitetssäkrare har ingen direkt påverkan på ranking utan ska bedöma PQ (PageQuality) kontra NM (Needs Met). Den data som samlas in av dessa skickas vidare till googles utvecklare som med denna data försöker bedöma att delar av deras algoritm gör som dom vill och fungerar som de ska. 

Ben Gomes VP of search på Google sa i en intervju med CNBC att information i QRG är fundamentalt vad dom vill att algoritmen ska åstadkomma. Man kan alltså anta att de delar som finns i QRG Mäts av Google eller att dom vill mäta det. Detta innebär också att vi inom SEO bör ha koll på dem. I Februari 2019 släppte Google en guide för hur dom slår ner desinformation och “fake news” samt hur man arbetar för att visa resultat av hög kvalitet i sökresultaten.

I QRG står detta: “Våra rankingsystem är designade för att identifiera sajter med hög E-A-T”. Om man jobbar med YMYL-Sajter måste man ha koll på E-A-T. Om user intent grundar sig i antingen beslutstagande, livsfrågor eller där man på något vis kommer betala måste man ha koll på dessa förtroendesignaler om man vill ranka på dessa termer. Min teori är även att E-A-T är bredare än man tror och att även sidor utanför YMYL stärks av att arbeta med förtroendesignaler.

Hur ska vi tänka kring E-A-T inom OnPage SEO?

Expertförfattare:

Skribenten av innehållet ska helt enkelt vara en expert inom området eller ämnet. Hur kunnig är skribenten på ämnet? Har skribenten den erfarenheten som fordras för att kunna prata intelligent och exakt om sakfrågan? 

I QRG(Quality Rating Guidelines) får Kvalitetssäkrare exempel på sajter och sidor med låg kontra hög PQ (PageQuality). I ett exempel anses en sida ha låg kvalitet på grund av att expertisen av författaren inte finns eller är otydligt kommunicerad.

exempel på low E-A-T pga av att författaren inte har expertise

Rekommenderar därför att tydligt visa: 

  • Vem som skrev artikeln och varför hen är kvalificerad. 
  • Bild,namn eventuella titlar och en länk till en about page där man kan läsa mer om skribenten och dess tidigare inlägg/erfarenheter. 

 

För att göra det enklare för Google bör det även finnas:

  1. Författare – Tagga upp sidan med
  2. Strukturerad data – Schema markup för författare/skribent 

 

Mer om hur du implementerar strukturerad data kan du läsa i mitt gästinlägg på Brath.

 

Auktoritet:

Det är en sak att vara en expert, en annan sak att vara en erkänd expert online. För att bli “erkänd” krävs rekommendationer från andra. Detta är svårare eftersom det primärt görs via relevanta länkar med högt förtroende och tar därför tid för att stärka. Om man inte är en erkänd expert och eftersom de flesta har inte råd att anställa doktorer eller advokater som skriver texter åt en, kan en genväg man kan göra är att låta experter faktakolla innehållet. Sedan visar man tydligt att innehållet är “godkänt” och backat av en erkänd expert. 

Ett exempel på en högkvalitativ post från QRG: “ The Author of this blog post has become known as an expert on parenting issues”

bild från qrg där en expertförfattare visas

Trovärdighet: 

Känns det som att man kan lita på din hemsida och till följd dess innehåll?

9 punkter att jobba med för att öka din trustworthiness och stärka din sajt:

  1. Telefon och adress på samtliga sidor
  2. Organisationsnummer i footer
  3. “Badges” exempelvis AAA-märkning
  4. Medlemskap i branschorganisationer med “badges”
  5. Certifieringar exempelvis SSL.
  6. Lista över tillfällen då man figurerat i media
  7. Länk till sajten i branschregister eller företagsregister (Allabolag, Hitta, Eniro osv)
  8. Tydlig information om returer och policys om det är en e-handel.
  9. Om artikeln exempelvis handlar om Naturmedicin och medicinalväxter kan det vara bra att även ha med motsvarigheten i modern medicin då google slår ner på saker som inte stämmer överens med den vetenskapliga konsensus.

I QRG står det även att: “If any one of E-A-T is lacking, rate it as low”

 

Vad tror du, är det viktigt att bygga upp sin sajt och sitt innehåll kring förtroendesignaler? Kommentera gärna här nere om du har tankar eller frågor kring E-A-T och Googles förtroendesignaler.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *