OnPage SEO

Raket som skjuts upp med SEO och andra ord omkring sig

OnPage är ett samlingsnamn för hur man optimerar sidor för att de ska ranka bättre på Google. Förändringar och åtgärder du gör på sidnivå ska hjälpa Google att hitta och indexera ditt innehåll. Även tydligt berätta vad dina sidor handlar om och kvalitén på innehållet. OnPage är ett samlingsnamn massvis av inställningar och rankingsignaler som har inverkan på din sajt. Under min tid på Brath brukade vi dela in det i två lite bredare kategorier nämligen specifik och generell OnPage. 

Specifik Onpage

När du jobbar med sökord och attribut som titlar,rubriker och brödtext på dina sidor kallas det för en specifik OnPage. Detta eftersom du jobbar med väldigt specifika delar på sidorna.

 

Strukturell/generell OnPage

Den andra kategorien är den strukturella eller generella OnPage man jobbar med inom SEO. Här ser vi till att sajten är välbyggd och presterar så bra som möjligt mot Googles rankingfaktorer. URL struktur, svarskoder,unika titlar, sidhastighet är bara några få exempel som ingår i en generell OnPage

I denna bloggpost kommer jag gå igenom 5 delar du ska ha koll på i din specifika och strukturella OnPage för att ranka på Google. Så att du vet hur du ska tänka när du skapar SEO vänliga sajter och material. Eller kanske få tips på varför din sajt inte tar de åtråvärda positionerna i sökresultaten.

1. Spindlingsbara och indexerbara URLer

Vi vill att Googlebot ska kunna komma in på sidorna, förstå det innehåll vi har oavsett om det är text, bilder, videos och sedan indexera det. Detta blir det självklara första steget eftersom utan detta kommer vi eller Google inte så mycket längre. 

2. Sökordsanalys

Vi måste se över vårt språk på sajten. Hur söker våra användare till våra sidor? Här gäller det att aktivt jobba med sina sidor och att förstå sina användare och hur dom söker. Bygga upp relevanta och träffsäkra landningssidor med ett innehåll som svarar grundligt på användarnas sökfraser. Skapa content kring dessa sökord och fraser. I sin tur kommer detta leda till mer konverteringar och trafik till vår sajt. 

Man brukar tala om User intent, helt enkelt vad var syftet bakom sökningen? Google blir bättre och bättre på att förstå detta och det måste även vi bli om vi vill synas på sök. Ett bra tips är därför att när du skriver din text ha ett primärt sökord som du vill ranka på. Men att du även har sekundära sökord som kan fånga upp syftet bakom sökningen. Skapar du då landningssidor som är tidlösa och passar in väl på både det primära och de sekundära sökorden ligger du bra till!

Huvudtyper av User Intent:

Navigering – Användaren försöker ta sig till en specifik sajt

Information – Användaren letar efter information

Transaktionell – Användaren är beredd att köpa eller letar efter en specifik aktivitet online

3. Undersök sökresultaten

Googla! Testa de sökorden du samlat på dig och kolla vad Google anser är det mest relevanta innehållet för den sökningen. Vad anser Google att det ska finnas för innehåll för att svara på dina sökord. Kanske hittar du inga sidor med tillräckligt relevant innehåll, perfekt då vet ju du precis hur du kan bygga upp din landningssida för att få trafiken som konkurrenterna missar. Analysera sökresultaten och försök att förstå hur Google ser på syftet med sökningen. 

Det är även ett bra sätt för att ta reda på om sökordet du valt blir för svårt att ranka på, sajter med högre auktoritet och starkare länkar sitter på den plats du vill åt. Är det då bättre att optimera för ett sökord med mindre konkurrens som fortfarande konverterar? 

4. Förtroendesignaler (E-A-T)

Google uppdaterar konstant sin algoritm. Vi har sett tre stora uppdateringar, senast i september 2019 som pratar om E-A-T (expertise, authoritativeness, trustworthiness). Målet med detta är att användaren ska kunna lita att innehållet på din sajt är korrekt och trovärdigt. Mest drabbade av dessa uppdateringar vad sajter inom ekonomi,hälsa och välmående. Till största del drabbades sajter som faller in i kategorin YMYL (Your Money Your Life). En stor del i att optimera för E-A-T handlar om länkar och OffPage åtgärder, alltså utanför din sajt. Dock Finns det en hel del tips för hur du kan stärka din E-A-T även OnPage. Rekommenderar att du läser inlägget här på bloggen om hur du kan implementera E-A-T och tipsar även om Marie Haynes som har en väldigt grundligt webinar om ämnet.

tweet från Marie Haynes som lyder "Did you know E-A-T is mentioned 186 times in the QRG?"

 

5.  Mobilen först

Under senare tid inom SEO har det diskuterats mycket om Mobile first indexering som rullat ut på allt fler sajter. Google jobbar för att göra webben mer mobilvänlig eftersom användandet av mobila enheter ökar mer och mer. Vad innebär då detta för din ranking på Google?

Helt enkelt kommer Google att indexera och värdera den mobila versionen av din sajt först, oavsett vilken enhet som användaren kommer in ifrån. Det gäller då att ha din sajt optimerad för mobilen i första hand. Det är alltså väldigt viktigt att din sajt är funktionell och att allt innehåll finns tillgängligt på mobilversionen av din sajt. Man brukar rekommendera att din sajt är responsiv och anpassar innehållet för mobilen istället för att ha en mobilversion av sajten. Läs mer om responsiv design här

 Om du vill testa hur din sajt mår och hur pass anpassad den är för “mobile first index” kan du prova Googles mobilvänlighetstest.

I detta inlägg pratade vi bara om 5 delar inom OnPage SEO, men listan är ganska mycket längre än så och man kan optimera sin OnPage i vad som kan kännas som en evighet. Det är viktigt att prioritera sin tid och lägga fokus på de delar som har störst påverkan på din ranking. Hoppas du fått lite tips om OnPage och kommentera gärna här nere vilka delar du anser är viktigast att jobba med inom OnPage SEO. 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *