Screaming Frog, det bästa SEO verktyget?

När man jobbar med sökmotoroptimering finns massvis av olika verktyg. De flesta skiljer sig åt med olika mätvärden och finesser. Det kan kännas övermäktigt även för en erfaren sökmotoroptimerare att sätta sig in och förstå alla dessa verktyg. Vad är då det enligt mig bästa verktyget för sökmotoroptimering och vilka funktioner har det?

Utan tvekan är det verktyg jag använder mig av allra mest Screaming Frog SEO Spider.
När du jobbar med sajter om det gäller en granskning av sajten eller med tekniska förändringar är screaming frog det bästa verktygen när det kommer till att ge en övergripande bild av din sajt.

“The Screaming Frog SEO Spider is a website crawler, that allows you to crawl websites’ URLs and fetch key elements to analyse and audit technical and onsite SEO.”

Screaming Frog fungerar alltså ungefär likadant som Googlebot. Den “crawlar” sajten och samlar in och presenterar data som du behöver för att granska din sajt.

Låt oss kika på några av de saker som du kan nyttja SEO verktyget Screaming Frog till.

En tydlig bild av din sajt

Även om du jobbar med sökmotoroptimering, är en nyfiken sajtägare eller nybörjare är verktyget Screaming Frog väldigt behändigt att sätta sig in i. Du kan enkelt kolla statuskoder, se över din sitemap eller attribut som titlar, meta beskrivningar och rubriker. Ett perfekt sätt att få en överblick av hela din sajt och i “overview” fliken kan du även se eventuella problem med hur du har satt upp din sajt eller enskilda sidor. Screaming Frog sammanställer även viktiga OnPage SEO element för varje URL under crawlen av sajten. Exempelvis kan du kika på duplicerat innehåll, grundläggande saker som längden på titlar och metabeskrivningar. Man kan även konfigurera verktyget för att felsöka, upptäcka och analysera svårare problem med sin sajt. All data går med ett klick att exportera till CSV eller EXCEL format.

sidtitlar i screaming frog

Se över dina länkar

Med hjälp av verktyget kan du även hitta trasiga interna och externa länkar på din sajt. Du kan på ett enkelt och överblickande sätt hitta sidor som visar satus kod 404 eller andra besvärliga felkoder. Du kan även kolla vilka sidor som pekar in till dessa “trasiga” sidor. Under fliken “outlinks” kan du även se om du pekar mot “trasiga” sidor från din sajt. Som ni vet gillar varken användare eller Google inte statuskod 404 och ser helst att alla sidor ska ha ett innehåll och ett syfte på sajten.

svarskoder i screaming frog visar inga 404

Orphan pages

Sidor på din sajt som inte har några länkar då?

Dessa sidor kallas för Orphan Sidor eller “föräldralösa sidor” där det helt enkelt saknas interna och externa länkar till sidan vilket gör det svårt för både användare och Google att hitta och indexera innehållet.Google ser ner på dessa sidor eftersom dom förut användes för att gömma innehåll för Google med så kallade black-hat SEO tekniker. Därför bör du göra något åt dessa sidor.

Med hjälp av ditt numera favorit verktyg Screaming Frog kan du identifiera dessa sidor för att sedan fatta beslut om vad du vill ska hända med sidorna. Om du vill ha kvar sidorna kan internlänka till dom och lägga till dom i din sitemap. Vill bli av med sidan rekommenderas att ta bort sidan och peka om med en 301:a till så relevant innehåll som möjligt. Om du vill fortsätta ha sidan som orphaned sätt då en noindex tag på sidan.

Hur identifierar man då orphan pages i Screaming frog?
Det finns ett antal olika sätt man kan hitta Orphan Pages.

1. Jämför URL:er

Alla URL:er någonsin skapade för din hemsida”. Denna information hittar du i dina logfiler eller i WordPress Sedan ställer du detta dataset gentemot alla URL:er som kan bli crawlade av Screaming Frog. Skillnaden är alltså Orphaned Sidor.

2. Crawla “Linked XML Sitemaps”

I din konfiguration av Screaming Frog kan du om du lämnat in en Sitemap crawla den. Om det finns några nya orphan URL som bara hittas i sitemapen får du dom presenterade i en egen tab i verktyget.

3. Ge tillgång till Google Analytics API 

Genom analytics kan du välja att i Screaming Frog spåra organisk trafik. Där kan du se ett dataset på alla indexerade Orphan-sidor på din sajt.

4. Ge tillgång till Google Search Console API

Här kan du välja att Crawla nyupptäckta URL:er i datan från search console och på liknande sätt som Analytics ta fram ett dataset i en enskild tab i verktyget.

Du kan även göra alla dessa 4 saker samtidigt. Detta för att ge dig själv störst chans att upptäcka alla Orphan Urls som finns på din sajt. När du konfigurerat Screaming Frog måste du även konfigurera din “Crawl Analysis”. Detta gör du genom att klicka på just “Crawl Analysis” och config.

hur man ställer in crawl analysis. sitemap analytics och search console incheckat

När du sedan kör en “Crawl Analysis” kan du därefter undersöka Analytics, search console och sitemaps “Orphan URLs tab”. Där ska du nu kunna se eventuella Orphan pages. För mer detaljerad information läs gärna igenom Screaming Frogs egna guide på hur du identifierar Orphan pages.

PageSpeed Insights API

I verktyget Screaming Frog kan man som du nyss lärt dig, koppla applikationer mot sin crawl. Detta gör att Screaming Frog kan samla in data från exempelvis Google Analytics och andra API, ställa upp och visa dessa direkt i sitt UI.

I uppdateringen 22a Oktober 2019 började Screaming Frog även stödja PageSpeed Insights API. Man kan man alltså nu inkludera data från PageSpeed Insights i sin crawl. För att se PageSpeed datan gå in på “Configuration > API Access > Pagespeed Insights” och ställ in din PageSpeed API nyckel. Spindla sedan sajten igen och datan kommer visas som en separat PageSpeed tab. För hur du gör din API Nyckel och lägger in den rekommenderar jag att du kikar på Screaming Frogs egna guide till detta

pagespeed insights tabben i screaming frog

Detta gör att du kan se dina PageSpeed värden direkt i spindeln och kan därefter exportera och ställa upp data i Excel. I Excel kan du sedan försöka se samband mellan olika mätvärden.

exporterat till excel jämnför bouncerate och performance score

I exemplet ovan ställde jag in Screaming Frog att samla in datan från både PageSpeed Insights och Google Analytics. Efter att jag har exporterat och ställt upp datan i Excel kan jag konstatera att den rödmarkerade sidan på sajten som har högst Bounce rate även har lägst PageSpeed Performance samt att det mest troligt beror på att jag har för mycket bilder i antingen fel format eller för stora filer som gör det segt för sidan att ladda.

Detta var ett smakprov på hur man kan använda sig av SEO verktyget Screaming Frog. Har du lärt dig något nytt eller har du egna tips att komma med, kommentera gärna här nedanför!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *