Vad är SEO?

en maestro framför googles sökresultat

Sökmotoroptimering, eller SEO är ett sätt att marknadsföra sig på sökmotorer utan att behöva betala för varje klick. Om man lyckas bra med sin SEO kan man ofta få ökade intäkter under en lång tid. SEO som metod är långsiktigt men görs det rätt kan ge en riktigt hög avkastning på din investering. Sökmotoroptimering görs primärt på Google då de har 88.47 av marknaden globalt och hela 95.72% i sverige. 

statistik på googles marknadsandel

Så egentligen är SEO att driva organisk trafik till hemsidor. Låter ju enkelt? Man skapar bara coola hemsidor med grymt innehåll så kommer trafiken! Nja.. inte riktigt så enkelt är det. I Googles algoritm finns över 200 rankingfaktorer (stigande) som styr över dina placeringar i sökresultaten. Vissa delar av algoritmen har större påverkan än andra och Google ger väldigt sällan några tydliga svar på hur de olika delarna fungerar. 

Google fungerar som en spindel på nätet. Samlar in information och presenterar den informationen. Googlebot följer länkar och samlar in den informationen från varje sida, på varje sajt och lägger in dom i sitt index. Om google inte har hittat din sajt eller bara hittat delar av den så kommer endast dom sidorna synas i sökmotorn. 

I sökresultaten finns både betald marknadsföring (SEM) och den organiska trafiken (SEO).sökreslutaten de köpta resultaten SEM höst upp och dom organiska resultaten längre ner SEO

Det är mest lönsamt att ligga på plats ett i dom organiska sökresultaten. Det är där det klickas som mest! Enligt Advanced Web Rankings 2019 klickar 33.52% av användarna på det första resultatet. Såhär ser resten av fördelningen ut. 

  1. 33.52%
  2. 17.03
  3. 10.14
  4. 6.7
  5. 4.74

 Resterande: 27.87%

klickfrekvensen på rankingpositionerna i googles sökresultat. plats 1 har 33 %

Detta innebär exempelvis att du, genom att ligga på plats 1 i den organiska trafiken på sökordet hotell stockholm skulle 33.52% av den genomsnittliga sökvolymen av ca 50000 i månaden kicka på just din sajt. Alltså 16 tusen nya potentiella kunder i månaden och 201 tusen nya potentiella kunder på per år. Allt detta genom sökmotoroptimering. 

Nu när vi vet vad sökmotoroptimering är och värdet av det ska vi ta en titt på hur man jobbar med SEO. 

SEO är väldigt stort och man kan optimera och tweaka saker på en sajt i vad som kan kännas som en evighet. Generellt brukar man dela in SEO i 4 olika delar: Analys, OnPage SEO, länkstrategi och utvärdering. 

Analys

Som med det mesta inom marknadsföring är det bästa att börja i analysfasen. Här identifierar vi saker som vilka typer av sökord som ger högst avkastning på din investering. Vilka resurser vi behöver för att göra vår SEO, vilka begränsningar vi eventuellt har och vars vi ska lägga krutet. Analysfasen ska ge grunden till hur många som söker på de sökorden du vill optimera för, vad din konkurrens är och hur mycket de olika sökorden kan gynna just dig. 

OnPage SEO

OnPage är helt enkelt alla de ändringar man gör på en sidnivå på din sajt. Kan vara allt från att ändra titlar,rubriker och meta till att ändra om din struktur, menyer eller navigering och mycket, mycket mer. Google gillar att din sajt är tydlig, att informationen är relevant och svarar utförligt på användarens sökfrågor. I din OnPage SEO handlar det om att sin hemsida är så bra som möjligt både för mobiler, datorer, dina användare och för Google. 

Länkstrategi

Det är val i Sverige. Du kämpar mot en kandidat som har betydligt fler röster än dig. Du kanske tycker att är det din politik som är bäst men du har inte rösterna och kommer därför inte att vinna. Det är samma sak inom SEO.  Säg att du har gjort både din analys och din OnPage så bra du kan. Ändå händer inte så mycket i resultaten. Din hemsida konkurrerar med massvis av andra sajter för att ta positioner i sökresultaten. Därför gäller det att ha en länkstrategi, en länk till din sajt är som en “röst” på din sajt. 

“Vi väljer att länka till dinsajt.se” för att vi styrker det innehåll som finns där. I grunden handlar det om att du måste höja din sajts förtroende. Det finns en hel del olika sätt att skaffa länkar. Man kan jobba via outreach, köpa länkar, byta länkar, content marketing, satellitsajter, organiska länkar eller gästblogga med mera. 

En del i algoritmen kallas för PageRank och är en av de grundstenar algoritmen står på. Pagerank är en metod som väger informationsvärde mellan sajter. Förenklat räknar den helt enkelt antal länkar till din sajt. Viktigt att ha koll på är dock att varje länk inte har samma värde men det går vi inte in djupare i här. 

visuell illustration av pagerank. smileys som pekar mot varandra där den som fått mest betydande

Utvärdering 

SEO är väldigt mätbart. Man kan enkelt få rapporter om sin investering och ta reda på om SEO gynnar dig och din sajt. Sätt upp tydliga mål med din SEO så gör du det enklare för dig att mäta och utvärdera ditt arbete. Genom Googles egna verktyg Google Analytics och Google Search Console kan du ta fram nästan all relevant data för din sajt. Så än om ditt mål är försäljning, information eller att skaffa nya kunder kan du genom att utvärdera och mäta din SEO se, svart på vitt om den är lönsam eller inte.

Så varför ska man sökmotoroptimera?

SEO finns i alla steg av marknadsföring. Genom SEO kan vi skapa uppmärksamhet för kundens varumärke på sökresultatsidan. Tydligt och relevant innehåll skapar intresse för tjänsten eller varans fördelar. Konverteringsoptimering ger oss möjligheten att fånga upp kundens önskan. Med korrekta titlar och rubriker kan vi att kommunicera sajtens USP (Unique selling point) eller CTA (Call to action) skapa tillit för att sajten levererar mot användarens avsikt med sökningen. En snabb tydlig sajt med en bra kundresa resulterar i mer konverteringar. Om sajten även är uppbyggd efter de förtroendesignaler som Google värderar bör det i slutändan finnas en nöjd kund som kan länka eller komma tillbaka till sajten.

Förhoppningsvis ger detta dig som läsare en bättre bild av vad SEO är och hur man ska tänka när man startar en ny sajt eller vill marknadsföra sig på Google. 

För att lära dig ännu mer om SEO rekommenderar jag Braths grundkurs i SEO eller att du kollar igenom fler av inläggen här på bloggen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *