Vanliga HTTP statuskoder & vad de betyder för din SEO

en guide som blir ompekad till en guide om statuskoder

När du går in på en sajt så begär din webbläsare information från servern som sajten ligger på. Det är i det läget som servern skickar tillbaka en tresiffrig kod tillbaka till webbläsaren. Denna kod är alltså en HTTP-statuskod. Det finns över 60 olika HTTP statuskoder som skickas från servrar. Dessa varierar beroende på om allt fungerar som det ska, eller om det finns olika webbplats/server-fel eller förändringar.

När vi jobbar med sökmotoroptimering är det viktigt att ha koll på dessa statuskoder. Detta för att upptäcka problem, underlätta i analyser av sajter och för att undvika negativa effekter av dem. Exempelvis kan det handla om att kontrollera 301 redirects, 404, eller 200. Det finns som sagt en mängd olika statuskoder. Här kommer en lista med de vanligaste HTTP statuskoderna och hur vissa av dem kan påverka din SEO.

De 7 vanligaste HTTP statuskoderna:

  • 200: OK
  • 301: Moved Permanently
  • 302: Found
  • 404: Not Found
  • 410: Gone
  • 500: Internal Server Error
  • 503: Service Unavailable

 

Läs även inlägget om screaming frog här för att se hur du hittar din sajts interna statuskoder på alla URLs. För att se eventuella 404:or kan du gå in på Search Console och kika där eller på en mindre sajt göra en “site:exempel.se” sökning på Google och se vilka URLs som är indexerade.

Statuskod 200 – OK

Precis som beskrivningen av statuskoden är allting OK på din sida och fungerar. Webbläsarens förfrågan till servern lyckades och sidan plus dess komponenter visas.

Statuskod 301 – Permanent flyttad

Google och användare gillar inte 404:or eller gammalt innehåll med exempelvis utgångna produkter eller liknande. Därför ska sidor med borttaget eller utdaterat innehåll samt sidor som fyller samma funktion/har duplicerat innehåll som en annan sida pekas om med en 301:a (Permanent ompekning). När man gör detta förmedlar man till sökmotorn,webbläsaren och besökare att sidan har blivit flyttat. Du blir även automatiskt omdirigerad till den nya sidan som 301:an pekades in på. För att se en sidas statuskod och befintliga ompekningar kan du kika på tillägget Redirect Path för Google Chrome.

ompekning av 404 visas av redirect path

Som ni kan se på bilden ovan pekas alltså den indexerade sidan https://seomaestro.se/category/okategoriserade som tidigare visade statuskod 404 in på https://seomaestro.se/bloggen/ som visar statuskod 200.

Eventuella besökare som skulle klicka in på /category/okategoriserade i sökresultaten eller via andra länkar hamnar nu istället på startsidan för bloggen. Detta för att /bloggen var den mest relevanta sidan att peka om till. På detta vis tappar vi mindre besökare, länken tappar inte sin länkkraft och Google blir nöjdare då det finns färre trasiga länkar på vår sajt.

Statuskod 302 – Temporärt flyttad/Hittad

Statuskod 302 är också en typ av ompekning. Det som skiljer statuskod 301 och 302 åt är att 302 berättar för webbläsaren att ompekningen bara är temporär. 302 ompekningar överför ingen länkkraft,authority och signalerar inte avindexering till Google. Fördelarna med denna typ av ompekning är att man exempelvis kan testa och presentera en lösning för kund. 302 ompekningar ska användas om sidan bara temporärt ska pekas om och att innehållet/sidan som flyttats kommer tillbaka inom kort.

Nackdelen med 302 är att det många som använder denna statuskod istället för en statuskod 301. Man migrerar sajter eller pekar om sidor men tappar all länkkraft. När man vill peka om en sida handlar det oftast om en permanent ompekning och i dessa fall ska man använda statuskod 301. Man bör vara tydlig för Google att ompekningen är permanent så att det gamla innehållet avindexeras, du behåller din länkkraft och att det eventuella nya innehållet börjar ranka. Så håll koll på 302or om du jobbar inom SEO, särskilt vid en migrering.

Statuskod 404 – Sidan hittades inte

Denna tror jag vi alla känner igen. När vi besöker en webbadress och möts av “404 Sidan hittades inte”. Eftersom den begärda resursen inte hittades vet inte servern heller om den någonsin existerat. Sidan kan dock finnas indexerad på Google vilket signalerar att till Google att den har det. Varken vi som användare eller sökmotorn tycker om att landa på denna typen av sidor. Sidan är helt enkelt borttagen, permanent eller temporärt.

illustation av en person framför datorn som stöter på en 404

För att behålla besökaren som kommit in till din sajt via en trasig länk (404) kan du försöka skapa en underhållande eller tydlig 404 error sida för att locka besökare att stanna kvar. Exempel på dessa typer av sidor kan du se här.

Soft 404

En soft 404 uppstår när servern skickar statuskod 200 men Google tycker att sidan bör visa 404. Detta kan uppstå när innehållet på sidan ser ut som en error eller att det helt enkelt inte finns något innehåll. Så det är helt enkelt sidor som inte bör finnas men som finns enligt publiceringsverktyget(CMS). Det finns en del sidor som skapas automatiskt, särskilt i WordPress som kan leda till dessa problem.

Du kan identifiera dina Soft 404 i search console och sedan hantera dom på olika sätt beroende på vilken typ av sida det handlar om.

Om sidan inte finns längre. Ge då sidan en 404 eller 410. Se då till att din 404 svarssida är bra optimerad. Glöm även inte att ha mängder av 404 på din sajt inte heller ser bra ut i Googles ögon. Varken användare eller Google gillar att snubbla på döda sidor.
Om sidan finns och har innehåll men fortfarande får en Soft 404 kan det vara så att Google dömer att sidan har för tunt innehåll. Lös detta genom att ge sidan lite mer kärlek och visa nytt, relevant innehåll.
Har sidan bytt plats? Peka om den med statuskod 301. Detta gäller såklart även för statuskod 404
Om du vill ha kvar sidan men inte att den ska indexeras av Google: Sätt då en noindex tag.

Statuskod 410 – Borttagen

Statuskod 410 betyder att sidan är borttagen permanent. Inte att URL eller sidan inte hittas. Använd dig av denna statuskod för att signalera till Google att inget innehåll kommer finnas på sidan och att på ett mer specifikt sätt än en 404 beordra avindexering till Google. Finns det en likvärdig sida med bra relevans peka då istället om sidan.

Exempel då det är smart att implementera statuskod 410 kan vara om:

Din sajt har blivit utsatt för intrång och massvis med sidor som inte har med din sajt att göra har skapats. Detta är inget du vill peka om till utan bara få bort ur index så snabbt och tydligt som möjligt. Sätt istället statuskod 410 och berätta för Google att sidorna är borta och inget innehåll eller värde kommer att läggas in på sidorna.

Statuskod 500 – Internt serverfel

Internt serverfel och statuskod 500 betyder att något har gått snett på servern som webbplatsen hostas på. Besökare och sökmotorn kan inte komma åt den begärda sidan.

illustation av en person som stöter på statuskod 500

Om ni upptäcker att sidor svara med den kod gäller det att agera ganska snabbt och kontakta utvecklarna för att felsöka och åtgärda problemet så fort som möjligt då det över tid finns risk för avindexering på Google.

Statuskod 503 – Servern är inte tillgänglig

Om servern för din sajt är schemalagd för underhåll och uppdateringar eller om den är överbelastad signalerar servern statuskod 503. Serven är helt enkelt inte tillgänglig. När dessa typer av problem uppstår vet oftast ägaren till servern om vad som orsakat serverfelet och när det ska vara fixat. En fördel med denna statuskod är att om du skulle ha Statuskod 500 över en längre tid, eller om exempelvis ditt SSL certifikat gått ut. Kan du med denna kod berätta för Google att sajten är underhålls för tillfället. Detta för att ge dig mer tid att undersöka och identifiera problemet innan sidorna avindexeras.

Detta var alltså de vanligaste Statuskoderna och hur du ska tänka kring dem i ditt jobb med sökmotoroptimering. Har jag missat något eller har du någon statuskod du stött på att berätta om, kommentera gärna nedan!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *